Wat is collageen en hoe zorg je voor voldoende collageen in je lichaam?

Collageen is een eiwit in ons lichaam dat ervoor zorgt dat onze huid stevig en elastisch blijft.
Ieder lichaam maakt van nature collageen aan, maar door externe invloeden en ouderdom
kan de hoeveelheid collageen in ons lichaam afnemen. Het gevolg zijn rimpels, cellulitis en
een minder stevige huid.

Meer weten over collageen en hoe je de aanmaak kunt stimuleren? Benieuwd in welke
voeding collageen zit en wat de voordelen en nadelen zijn van supplementen? Na het lezen
van dit artikel weet je hoe je de collageen in je lichaam een boost geeft!

Wat is collageen?

Collageen kun je ook wel zien als een soort lijmvormend eiwit. Het zorgt voor een stevige
huidstructuur van binnenuit. Zowel onze gewrichten, botten, spieren, nagels en haren
bestaan mede uit collageen. Dit eiwit is dus belangrijk voor het hele lichaam.
Het eiwit collageen is opgebouwd uit aminozuren, een soort bouwstenen. Een deel van die
aminozuren maakt ons lichaam zelf aan, de rest vullen we aan met voeding (voornamelijk
dierlijke eiwitbronnen). Een onjuiste balans of een tekort aan collageen zorgen er dus voor
dat de sterkte van ons bindweefsel achteruit gaat.

  •  Collageen zorgt voor een goede huidelasticiteit. Het gaat huidveroudering tegen en
    zorgt voor een stralendere en vollere huid. Ook behoud je hiermee stevigere nagels
    en gezonder en voller haar.
  •  Collageen bevat glycerine, wat belangrijk is voor het opbouwen en behouden van
    spieren.
  •  Collageen is aanwezig in het bindweefsel rond de darmen. Het beschermt de
    spijsvertering.

Collageen betekenis: Collageen betekent in het Grieks samenbinden. De betekenis is dus een
verwijzing naar dit lijmvormend eiwit.

Collageen typen

Wetenschappelijk gezien zouden we nog veel verder op collageen in kunnen gaan. Collageen
is namelijk opgedeeld in 28 verschillende typen. Type 1 is daarbij de meest voorkomende
(90%) en tevens de belangrijkste naast type 2, 3 en 4.

Collageen type 1: zit o.a. in huid, kraakbeen, bindweefsel, pezen, botten, haar en nagels.
Collageen type 2: zit o.a. in ribben, neus, strottenhoofd, tussenwervelschrijven en luchtpijp.
Collageen type 3: zit ook in de huid, bloedvaten en snel groeiende weefsels. Is bijvoorbeeld
belangrijk voor het herstel van een wond.
Collageen type 4: zit o.a. in het basale membraan.

Invloeden op collageenproductie

Ons lichaam is in principe een zelfvoorzienende collageen producent, zonder dat je er iets
voor hoeft te doen. Alles loopt gesmeerd, totdat je ongeveer de leeftijd van 25 jaar bereikt.
Vanaf dan neemt de collageenaanmaak gemiddeld zo’n 1% per jaar af. Na ons 50 e levensjaar
heeft ons lichaam er helemaal geen zin meer in.
Van die verminderde collageenaanmaak ga je op den duur de effecten merken. Een van de
meest zichtbare effecten is een slapper wordende huid. Je krijgt sneller last van rimpels en
cellulitis. Je haren worden dunner en je nagels minder sterk. Wondjes herstellen minder
gemakkelijk en je krijgt sneller last van slijtend kraakbeen. Tja, dit wordt natuurlijk ook wel
gewoon ‘ouderdom’ genoemd.
Veel van deze kwaaltjes zijn niet te voorkomen, maar je kunt wel een aantal dingen doen om
dit proces zoveel mogelijk te remmen of tegen te gaan. De volgende externe factoren
kunnen collageen stuk maken of de aanmaak terugdringen:

  • Roken: hierdoor kan schade aan de cellen ontstaan.
  •  Veel suikers binnenkrijgen: er treedt glycatie op. Suikers hechten zich in het bloed aan de collageeneiwitten waarbij schadelijke moleculen gevormd worden die het
    weefsel beschadigen.
  •  Te veel zonnen: extra schadelijk wanneer je verbrandt of sowieso zont zonder
    protectie.
  •  Te weinig vitamine C: hierdoor wordt er minder (stevig) collageen aangemaakt.
  • In aanraking komen met producten met schadelijke additieven: zowel niet-natuurlijke cosmetica gebruiken of zelfs schoonmaakmiddelen (aanraken/inhaleren) kunnen leiden tot aantasting van de collageenvezels.

Genetische aanleg kan zowel een positieve als negatieve invloed hebben op de aanmaak van
collageen. Ook hormonale veranderingen, zoals zwangerschap en de menopauze, kunnen
invloed hebben. Stress is daarnaast nooit gezond voor het lichaam en komt ook niet ten
goede aan de collageenproductie.

Hoe weet je dat je collageen tekort hebt?

Het is moeilijk om antwoord te geven op de vraag of je collageen tekort hebt. Je kunt dit
namelijk niet meten aan de hand van een basishoeveelheid. Indien je symptomen krijgt van
huidveroudering en -verslapping, zoals rimpels en cellulitis, verslechterd kraakbeen, slappe
nagels en afnemende spiermassa, dan zou dit mogelijk kunnen duiden op een laag collageen
gehalte.
Je kunt dan in ieder geval eens door onderstaande tips snuffelen, want wat extra collageen
kan in principe nooit kwaad (mits je natuurlijk geen onbekende supplementen gaat nemen,
waar allerlei andere (slechte) toevoegingen inzitten).

Collageen aanmaak stimuleren, hoe werkt dat?

Een verrimpelde huid en minder soepele gewrichten staat natuurlijk op niemands
wensenlijstje. Wellicht ben je benieuwd of het mogelijk is om de aanmaak van collageen te
stimuleren.
Wie weet heb je collageen supplementen voorbij zien komen en vraag je je af of dit werkt?
Of misschien ben je benieuwd hoe je op een natuurlijke manier door voeding de collageen
aanmaak kunt stimuleren? We vertellen je over verschillende manieren en sommen per
onderdeel de werking, voordelen en nadelen op.

Collageen in voeding: vlees & vis

Collageen is alleen te vinden in dierlijke producten, niet in plantaardige producten. Het zijn
dan ook voornamelijk vlees- en visproducten die in dit geval belangrijk zijn om te eten.
Bijvoorbeeld:

  • Rundvlees, zoals biefstuk en lapjes.
  •  Kip, zoals kippenboutjes en kipfilet.
  •  Vis, zoals zalm en tonijn.
  • Bouillon van vlees of vis

Tip: vooral huid en botten bevatten veel collageen. Daarom is bijvoorbeeld het zelf trekken
van bouillon van huid en botten een goede optie. Of kies voor een op de huid gebakken zalm
of een gevulde kip uit de oven.

Collageen door voeding: vitamine C en zwavel

In bovengenoemde voeding zit collageen. Ben je vegetariër, dan wordt het heel lastig om via
voeding collageen binnen te krijgen. Wat je dan kan doen (of wat ieder mens sowieso zou
moeten doen om de gezondheid op peil te houden) is het innemen van voldoende vitamine
C. Dit stimuleert de productie van collageen in ons lichaam. Je vindt vitamine C in groenten
en fruit, zoals sinaasappels, kiwi’s, ananas, spinazie en kool.
Ook voedingsmiddelen met zwavel bevorderen de productie. Hierbij kun je denken aan
olijven, knoflook, selderij, uien en tofu.
Tot slot zijn er nog een aantal overige voedingsmiddelen die bijdragen, waaronder
aardappelen, kaas, noten en zeewier. Deze helpen bij het behoud van collageen.

Collageen drank

Kun je collageen uit drinken halen? In principe wel, want je kunt bijvoorbeeld zelf een
bouillon trekken. Ook kun je zelf vitamine C smoothies maken om de productie te
stimuleren. Vermijd suikerrijke frisdranken, want die hebben juist het tegenovergestelde
effect.

Daarnaast zijn er ook nog tal van ‘collageen drankjes’ op de markt. Veel betrouwbaar
wetenschappelijk onderzoek is er niet naar gedaan, maar de verkopers beweren in ieder
geval allemaal het wondermiddel uit te hebben gevonden. Daarvoor mag je dan ook meestal
flink in de buidel tasten.
De meningen over collageen dranken zijn verdeeld. Sommigen bestempelen dit als
geldklopperij, anderen geven aan een stralendere huid te hebben met minder rimpels en
lijntjes.
Wij willen hier zelf niet per se een conclusie aan verbinden. Wat we je wel als tip willen
meegeven is dat het slim is om altijd eerst de ingrediënten te checken. De meeste collageen
drankjes zullen sowieso geen kwaad kunnen, maar het is wel belangrijk om te weten wat je
binnenkrijgt. Zitten er natuurlijke ingrediënten in, dan zou je het kunnen proberen onder het
mom van ‘baat het niet, dan schaadt het niet’ (nouja, misschien wel voor je portemonnee).

Collageen capsules, pillen, poeders en supplementen

We blijven nog even bij de ‘wondermiddeltjes’, want naast drankjes zijn er ook tal van
collageen pillen, poeders, capsules en andere supplementen op de markt. Wil je dit
gebruiken, dan is het ook hier belangrijk om te controleren of het uit veilige ingrediënten
bestaat. Bij twijfel kun je altijd contact opnemen met een arts of voedingsdeskundige.

Voorbeeld: een bekende aanbieder van collageen tabletten is Lucovitaal. Je kunt Lucovitaal

Collageen tabletten kopen bij de drogist. Zoomen we in op wat hierin zit, dan zien we al snel
dat de focus in deze tabletten op vitamine C ligt. Zoals je hebt kunnen lezen stimuleert
vitamine C de productie van collageen, waardoor dit supplement inderdaad indirect helpt
om de huid te verstevigen.

De moraal van het verhaal is dat er wel degelijk collageen poeders en pillen op de markt zijn
die bijdragen aan de productie van collageen. Dat wil echter niet altijd zeggen dat je de
collageen direct in je opneemt, zoals je dat bijvoorbeeld bij het consumeren van
vleesbouillon (uit botten en huid) wel zou doen. Dit soort supplementen (op basis van
vitamine C) kunnen meestal geen kwaad, maar worden dus in de markt gezet onder een
bepaalde noemer, terwijl je de vitamine C bijvoorbeeld ook uit natuurlijke voedselbronnen
kunt halen.

Wij van Gezondevoeding.nl zouden daarom zelf altijd bij voorkeur streven naar een gezond
en gebalanceerd voedingspatroon, omdat je hier ook de essentiële voedingsstoffen uit kunt
halen. Wil je toch een supplement nemen, dan wordt viscollageen geadviseerd. Deze
structuur is het meest vergelijkbaar met menselijk collageen en wordt snel opgenomen in
het lichaam. Ook rundercollageen peptiden zorgen ervoor dat je direct collageen
binnenkrijgt.

Collageen in shampoo, cosmetica en chirurgie

Je vindt collageen ook wel eens terug in shampoo en cosmetica, zoals mascara. Dit vormt
een laag om de haren, waardoor je kapsel en je wimpers voller lijken. Varkenscollageen is
een populaire toepassing voor cosmetische rimpelbehandelingen.

Er zijn overigens ook collageen crèmes die beloven je huid te verstevigen. Het is echter
belangrijk om te beseffen dat collageen zich in een diepere huidlaag bevindt. Het is daarom
voor die middeltjes lastig om zover door te dringen.

Dan zijn er ook weer crèmes die bewust de bovenste huidlaag een beetje kapotmaken, zodat
de collageen beter kan doordringen. Ook naar de werking hiervan is nog niet veel
wetenschappelijk onderzoek gedaan. Echt prettig klinkt het bewust kapotmaken van een
huidbeschermingslaagje natuurlijk niet.

Tot slot over collageen

Je weet nu dat het lichaam van nature collageen aanmaakt, maar dat dat in de loop der
jaren wel minder wordt. We sommen nog even kort de highlights uit dit artikel op:

  • De collageenproductie neemt af vanaf het 25e levensjaar.
  •  Voorkom huidverbranding door de zon en smeer je goed in.
  •  Het is beter om niet te roken en zo min mogelijke bewerkte suikers te nuttigen.
  •  De werking van supplementen is minimaal wetenschappelijk onderbouwd en meestal
    kun je hetzelfde uit voeding halen. Van de andere kant kunnen de meeste
    supplementen ook geen kwaad (vaak gebaseerd op natuurlijke ingrediënten).
    Raadpleeg bij twijfel een arts of voedingsdeskundige.
  •  De belangrijkste tip, zorg voor een gebalanceerde voeding met voldoende vitamine C,
    en bij voorkeur ook voldoende vlees en vis.

Advertising

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*