Eerder eten kan gewichtstoename en honger verminderen

Onderzoek wijst uit dat eerder op de dag eten beter voor je gezondheid kan zijn. Mensen die later op de dag hun maaltijden aten, hadden meer honger en trek.

Voedingsdeskundigen zeggen dat als je ’s avonds honger krijgt, het een goed idee is om je maaltijden eerder te plannen.

Door voedsel te eten dat rijk is aan eiwitten en vezels, kun je je ook langer vol voelen.

Onderzoekers ontdekten dat mensen die later op de dag aten, de hele dag hongeriger waren en lagere niveaus van serum leptine hadden, het hormoon dat helpt bij het reguleren van lichaamsvet.

Ze verbrandden ook minder calorieën en hadden een lagere lichaamstemperatuur.

Hoe maaltijdtiming het lichaam beïnvloedt

Het team van wetenschappers liet 16 mensen met overgewicht of obesitas dezelfde maaltijden eten. Elke deelnemer werd willekeurig toegewezen om ofwel vroeg of laat te eten. Degenen met het vroege protocol aten ’s ochtends ontbijt, gevolgd door lunch en diner.

Degenen met het late protocol hadden een vertraagd schema en kregen hun eerste maaltijd van de dag pas ongeveer vier uur later.

Beide groepen wisselden vervolgens van plaats en deden het andere protocol.

De onderzoekers ontdekten dat wanneer mensen later op de dag aten, ze twee keer zoveel kans hadden om te melden dat ze honger hadden. Ze hadden ook meer behoefte aan bepaalde voedingsmiddelen, zoals zetmeelrijke voedingsmiddelen of vlees.

Bovendien hadden ze verschillende andere veranderingen die bevorderlijk waren voor gewichtstoename, waaronder verminderde leptine, minder verbrande calorieën en een lagere lichaamstemperatuur.

Verder werd er opgemerkt dat wanneer we ons minder hongerig voelen, dit ons kan helpen later minder te eten, wat een groter gewichtsverlies zou ondersteunen.

Als je minder honger voelt, wordt het makkelijker om ’s avonds bewuste keuzes te maken, door caloriearme, voedzame voedingsmiddelen zoals groenten, volle granen en bonen te eten. Nieuwere studies zeggen dat vroeg avondeten goed is voor het gewicht.

Tips voor een gezonde maaltijdtiming

Bepaal zelf wat het beste voor jou werkt. De ene persoon kan het beste gedurende de dag vijf kleine, gelijkmatig verdeelde maaltijden eten. De andere persoon kan het gemakkelijker hebben om zijn inname te beheersen als hij een dieetplan gebruikt.

Als jij het type persoon bent dat graag eerder op de dag het meeste van jouw voedsel eet, zul je waarschijnlijk geen problemen ondervinden met intermittent fasting.

Mensen die liever later eten of ’s nachts hongeriger worden, kunnen misschien hun middag en avondeten iets eerder op de dag consumeren.

Een gezond, uitgebalanceerd maaltijd met eiwitten, vezels, groenten en fruit is belangrijk. Vooral met de focus op eiwitten en vezels om je langer een vol gevoel te geven.

Drink ’s avonds veel water of andere caloriearme/niet-calorische dranken en laat de snacks op de late avond achterwege.

Het is aanbevolen om je tijdens de meest actieve uren te concentreren op het voeden van je lichaam.

Latest articles

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*