Zwarte thee: voordelen, voedingswaarde, risico’s en meer!

Zwarte thee

Thee is na water de meest gedronken drank ter wereld en zwarte thee is één van de meest voorkomende thee soorten. Zwarte thee is populair vanwege zijn sterke, gewaagde smaak en lange houdbaarheid.

Daarnaast is zwarte thee een uitstekende bron van antioxidanten die een cruciale rol spelen bij het gezond houden van het lichaam. Laten we eens kijken naar wat deze drank te bieden heeft.

Wat is zwarte thee?

Zwarte thee is afkomstig van een theeplant genaamd ‘Camellia Sinensis’.

De bekendste soorten zwarte thee zijn:

  • Assam
  • Darjeeling
  • Kenia
  • Nilgiri
  • Nepal

Omdat zwarte thee de meest geoxideerde theesoort is, geeft het een unieke kleur en smaak. Het smaakt hartig tot zoet en heeft een oranje-gele tot donkerbruine kleur.

Waarom drinken mensen zwarte thee?

Veel mensen drinken zwarte thee voor energie, alertheid en het verhogen van de stofwisseling voor een training. Zwarte thee bevat namelijk cafeïne.

Het bevat ook antioxidanten die je cellen kunnen helpen beschermen tegen DNA-schade.

Is Black Milk Tea gezond?

Meestal drinken mensen zwarte thee met melk – Black Milk Tea. Black milk tea is gezond, mits je het zelf maakt. Het toevoegen van melk, suiker, room en siropen zal het caloriegehalte verhogen en mogelijk de gezondheidsvoordelen verminderen. Echter kan het geen kwaad om het met mate te drinken.

Om het maximale uit zwarte thee te halen, kun je het beste zwarte thee drinken zonder melk. Theebladeren hebben krachtige antioxidanten en het toevoegen van melk vermindert de antioxidanten.

Voedingswaarde van zwarte thee

Laten we wat licht werpen op de voedingswaarde van zwarte thee!

Per 100 g / ml Thee (bereid) Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid
Calorieën (Kcal) 1
Water (ml) 100 5%
B6 (mg) 0,018 1,2%
B11 / Foliumzuur  (ug) 3 1%
Natrium (mg) 2 0,2%
Kalium (mg 8 0,23%
Calcium (mg) 5 0,5%
Fosfor (mg) 2 0,25%
Jodium (ug) 0,04 0,27%
Magnesium (mg) 1 0,33%
Koper (mg) 0,4 4,7%
Zink (mg) 0,1 0,67%

Bronnen: Nevo, PubmedUSDA, CNF

Zwarte thee bevat slechts ongeveer twee calorieën per kopje van 250 gram. Het heeft ook 0% cholesterol en verzadigd vet.

Is zwarte thee gezond?

Het is veilig om te zeggen dat zwarte thee ongetwijfeld een gezonde drank is die alle essentiële voedingsstoffen en mineralen bevat.

Het beste van zwarte thee zijn de gedurfde smaken die het een bevredigend drankje maken. Je kunt er op elk moment van de dag van genieten.

Het kan geen kwaad om regelmatig zwarte thee te drinken. Zwarte thee staat namelijk ook in de schijf van vijf. Ontdek hieronder de voordelen van zwarte thee!

Kun je met zwarte thee afvallen?

Het korte antwoord is: Ja! Een studie suggereert dat zwarte thee werkt als een probioticum dat het spijsverteringsproces ondersteunt.

Volgens gezondheidsexperts helpen de flavonoïden die uniek zijn voor zwarte thee om die extra kilo’s kwijt te raken.

De moleculen van zwarte thee zijn belangrijker dan de andere theesoorten. Het betekent dat moleculen van zwarte thee meer tijd in de dunne darm doorbrengen.

Wetenschappers geloven dat de aanwezigheid van deze moleculen in de dunne darm de hoeveelheid goede bacteriën en micro-organismen in het darmmicrobioom helpt verhogen.

Als gevolg hiervan verbranden de leverweefsels vetophopingen efficiënter.

Hoeveel cafeïne zit er in zwarte thee en wat doet het?

Zwarte thee wordt beschouwd als een afslankdrank, omdat het de hoogste concentratie cafeïne bevat van alle theecategorieën.

Een kopje zwarte thee (250 gram) bevat ongeveer 60 milligram cafeïne. Cafeïne verhoogt de energie en verhoogt de stofwisseling.

Daarom kan het drinken van zwarte thee voor je training je lichaam helpen beter te presteren en die extra kilo’s sneller kwijt te raken.

Cafeïne verhoogt ook de lichaamstemperatuur, ook wel ’thermogenese’ genoemd. Wanneer de temperatuur stijgt, veroorzaakt het reacties in het lichaam die resulteren in een verbeterd metabolisme, en uiteindelijk tot vetverbranding.

8 bewezen gezondheidsvoordelen van zwarte thee

zwarte thee gezond

Wetenschappers en onderzoekers experimenteren nog steeds met de eigenschappen van zwarte thee om meer solide bewijs te vinden met betrekking tot gewichtsverlies.

Desalniettemin kun je zwarte thee in jouw dagelijkse voeding opnemen en genieten van de algemene gezondheidsvoordelen die het biedt.

Hieronder zijn 9 bewezen gezondheidsvoordelen!

1. Zwarte thee vermindert het risico op diabetes

In onderzoeken is waargenomen dat mensen die langdurig zwarte thee drinken 70% minder kans hebben op een piek in de bloedsuikerspiegel. Hierdoor hebben ze minder kans op diabetes.

Een andere studie suggereert dat vrouwen die meer dan of gelijk aan 4 kopjes thee per dag drinken, 30% minder kans hebben om diabetes type 2 te krijgen dan andere vrouwen.

Afgaand op de bovenstaande gegevens, is het veilig om te zeggen dat zwarte thee het risico op diabetes type 2 kan helpen voorkomen. Er is echter behoefte aan meer onderzoek.

2. Zwarte thee kan helpen bij het voorkomen van kanker

Zwarte thee bevat veel ’theaflavines’, een antioxidant die kan helpen abnormale cellen in het lichaam te vernietigen.

De vrije radicalen die in ons lichaam aanwezig zijn, kunnen aanzienlijke schade aanrichten doordat ze normale lichaamscellen in kankercellen veranderen.

Het gehalte aan antioxidanten in zwarte thee is zo hoog dat het de vrije radicalen op afstand houdt.

Bovendien speelt het een belangrijke rol bij de preventie van bepaalde kankersoorten zoals:

  • Huidkanker
  • Borstkanker
  • Eierstokkanker
  • Maagkanker

Een studie in Uruguay suggereert dat theeconsumptie de incidentie van longkanker bij mannelijke sigarettenrokers vermindert.

3. Zwarte thee helpt de hartfuncties te verbeteren

Talrijke studies hebben aangetoond dat het drinken van zwarte thee de kans op een beroerte bij volwassenen verlaagt.

Zwarte thee bevat flavonoïden, die de ophoping van plaque in de slagaders helpen voorkomen. Als gevolg hiervan helpt het de hartstress te verminderen.

Bovendien verwijdt cafeïne in zwarte thee de bloedvaten van het lichaam. Als gevolg hiervan helpt het de bloedtoevoer naar alle lichaamsdelen te vergroten.

De snellere bloedcirculatie helpt om meer zuurstof naar de organen en weefsels van het lichaam te brengen.

Uit een onderzoek blijkt dat degenen die dagelijks drie kopjes zwarte thee dronken 11% lagere kans hadden om hartaandoeningen te krijgen.

4. Zwarte thee helpt bij het verlichten van stress

Het drinken van zwarte thee vermindert de productie van cortisol (een stresshormoon).

Bovendien is zwarte thee rijk aan een aminozuur genaamd I-theanine dat stress verlicht.

Als je mentaal door moeilijke tijden gaat, kun je drie of meer kopjes zwarte thee per dag drinken.

Als het niet vroeg wordt behandeld, kan stress chronische ziekten veroorzaken, zoals coronaire hartziekten en andere psychische stoornissen.

Het drinken van zwarte thee helpt ook om je geest te kalmeren en je te concentreren.

5. Zwarte thee beschermt tegen slechte bacteriën

De antioxidanten (flavonoïden en polyfenolen) in zwarte thee hebben antibacteriële eigenschappen.

Bovendien suggereren verschillende onderzoeken dat consumptie van zwarte thee het risico op Helicobacter pylori-infectie helpt verlagen, een bacteriële infectie die de maag aantast.

Daarnaast voorkomt het ook onnodig zweten, een teken van een bacteriële infectie.

Artsen en gezondheidswerkers zeggen dat het aanbrengen van gekoelde zwarte theezakjes comfort kan bieden bij:

  • Scheerbultjes
  • Brandwonden
  • Jeuk
  • Roodheid

6. Zwarte thee verbetert de spijsvertering

Zwarte thee bevat veel tannines en andere chemicaliën die de spijsvertering positief beïnvloeden en het systeem ontspannen.

De ontstekingsremmende eigenschappen van zwarte thee helpen bij het genezen van spijsverteringsproblemen.

Bovendien helpt het maagzweren te bestrijden en heeft het een therapeutisch effect bij maag- en darmaandoeningen.

Onderzoek gepubliceerd in het Journal of Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine keek naar de effecten van zwarte thee op diarree bij 60 mensen van 2 tot 12 jaar.

Uit de studie bleek dat zwarte thee diarreeremmende effecten heeft en maagpijn kan verlichten.

Zwarte thee helpt de groei van goede darmbacteriën, waardoor de darmgezondheid verbetert.

7. Zwarte thee maakt sterkere botten

De flavonoïden in zwarte thee helpen de botten gezond te houden en zo breuken te voorkomen.

Mineralen zoals kalium, magnesium en fosfor houden de botten sterker en verminderen de kans op het ontwikkelen van artritis en andere gewrichtsproblemen.

Bovendien suggereert een onderzoek dat vrouwen die meer dan of gelijk aan drie kopjes thee per dag drinken, een lager risico op ‘reumatoïde artritis’ hebben.

De fytochemicaliën die in thee aanwezig zijn, helpen ontstekingen in de spieren, met name gewrichten, te verminderen en zorgen voor gemakkelijke mobiliteit.

Het drinken van zwarte thee leidt ook tot een grotere botmineraaldichtheid (BMD), waardoor je minder kans hebt op een botbreuk.

8. Zwarte thee gunstig voor een goede mondgezondheid

Polyfenolen zoals flavonoïden, tannines en catechinen die aanwezig zijn in zwarte thee hebben antimicrobiële eigenschappen die helpen om de mondgezondheid intact te houden en gerelateerde problemen zoals bloedend tandvlees, slechte adem en plaquevorming te voorkomen.

Zwarte thee bevordert de aanmaak van speekselenzymen. Als je regelmatig zwarte thee drinkt, kan het ontstekingen verminderen, gaatjes voorkomen en de groei van bacteriën stoppen.

Er wordt aangeraden om één of twee kopjes ongezoete zwarte thee te drinken. Het helpt tegen bacteriën die tandbederf en een slechte adem veroorzaken.

Zwarte thee nadelen

Zwarte thee

Hoewel zwarte thee goed is voor je gezondheid, moet je weten dat alles in deze wereld beperkingen heeft. Als er voordelen zijn, zullen er ook nadelen zijn. Hetzelfde geldt ook voor zwarte thee.

Hieronder zijn de mogelijke bijwerkingen van zwarte thee die je moet weten!

Bloedarmoede

Zwarte thee is rijk aan looizuur. Hoewel voedingsmiddelen die rijk zijn aan looizuur geweldige bronnen van antioxidanten zijn, suggereert onderzoek dat overconsumptie het vermogen van het lichaam om mineralen zoals calcium, zink en ijzer te absorberen, kan beïnvloeden.

Een verlaagd ijzergehalte in het lichaam kan de oorzaak zijn van bloedarmoede.

Veel voorkomende symptomen van bloedarmoede zijn:

  • Duizeligheid
  • Vermoeidheid
  • Slechte concentratie
  • Een verhoogd risico op infecties

Cafeïne-effect

Volgens onderzoek beïnvloedt een hoge dosis cafeïne het lichaam nadelig en veroorzaakt het verschillende aandoeningen die variëren van mild tot ernstig.

Voor een gezonde volwassenen is het advies om niet meer dan 400 mg cafeïne per dag binnen te krijgen

De symptomen van teveel cafeïne zijn:

  • Prikkelbaarheid
  • Slapeloosheid
  • Maagklachten
  • Verhoogde bloeddruk
  • Onregelmatige hartslag
  • Calciumverlies

Daarnaast kan cafeïne ongemakken veroorzaken door de productie van maagzuur te verhogen wanneer het op een lege maag wordt geconsumeerd.

Angst en depressie

Te veel zwarte thee veroorzaakt de afgifte van hoge niveaus van stresshormonen in je lichaam, wat kan leiden tot angst en depressie.

Korte termijn boost

Vaak worden cafeïnehoudende dranken gedronken als stimulans om beter te presteren, maar we moeten ons realiseren dat het effect slechts tijdelijk is.

Afgezien van de schade die het aan je lichaam toebrengt, verhoogt het de afhankelijkheid en zou je elke keer een grotere hoeveelheid nodig hebben om dezelfde kortetermijnboost te voelen.

Zwangerschapscomplicaties

Cafeïnehoudende dranken moeten met mate worden geconsumeerd tijdens de zwangerschap, omdat ze de ontwikkeling van de foetus nadelig kunnen beïnvloeden en zelfs een miskraam of doodgeboorte kunnen veroorzaken.

Onderzoek wijst uit dat een hoge inname van cafeïne tijdens de zwangerschap leidt tot een slechte gewichtstoename en SGA.

Voor zwangeren en borstvoedende vrouwen is het advies om niet meer dan 200 mg cafeïne per dag binnen te krijgen

Voor meer informatie over cafeïne kun je terecht bij het voedingscentrum

Geneesmiddelinteracties

Afgezien van het verstoren van het opnamevermogen van mineralen door het lichaam, kan zwarte thee met zijn componenten zoals cafeïne, theofylline en theobromine ook de werking van verschillende medicijnen belemmeren of hun effectiviteit verminderen.

Zwarte thee als aanvulling op talloze gerechten

black milk tea

  1. Gebruik zwarte thee in desserts! Je kunt zwarte theeblaadjes in warme melk laten intrekken. Ook kun je zwarte thee gebruiken in puddingen of in banketbakkersroom. Op dezelfde manier kan je een chocolademousse bereiden met Earl Grey zwarte thee-infusie.
  2. Zwarte thee kan een rokerige smaak geven aan soepen, maar ook aan rood vlees of champignons.
  3. Het pocheren van voedsel in zwarte thee laat het aroma van de thee in het voedsel doordringen. Paddenstoelen pocheren in zwarte thee is bijvoorbeeld een optie.
  4. Bonen en granen kun je koken in zwarte thee. Het vervangen van water door thee geeft een rokerig tintje aan de smaak van het eten.

Conclusie

Zwarte thee is één van de meest voorkomende soorten thee en heeft verschillende gezondheidsvoordelen, zoals het verminderen van het risico op diabetes en kanker. Het helpt ook bij het beheersen van stress en bevordert de gezondheid van mond en botten.

Het is het beste om gewone zwarte thee te drinken. Je kunt het beste afzien van kant-en-klare thee en ijsthee. Matige consumptie wordt echter aangeraden vanwege de nadelige bijwerkingen.

Zwarte thee – Veelgestelde vragen (FAQ’s)

1. Kan ik ’s avonds zwarte thee drinken?

‘S avonds zwarte thee drinken is geen goed idee, omdat cafeïne je slaap remt. In plaats daarvan kun je kruidenthee drinken. Kruidenthee bevat weinig tot geen cafeïne.

2. Wat is gezonder, zwarte of groene thee?

Zwarte thee is vaak een goede optie als je op zoek bent naar een cafeïneboost. Als je lichaam echter gevoelig is voor cafeïne, is groene thee een uitstekend alternatief omdat het L-theanine (een aminozuur) bevat dat ontspannend werkt.

3. Wat zijn de voordelen van het drinken van thee met citroen?

Citroen is een krachtige antioxidant. Het consumeren van zwarte citroenthee beschermt je tegen verschillende ziekten en helpt ook in de strijd tegen vroege tekenen van veroudering. Daarnaast zorgt citroen ook voor een betere opname van ijzer.

4. Is zwarte thee goed voor de huid?

Ja, regelmatige consumptie van zwarte thee verrijkt de huid en bestrijdt vrije radicalen die infecties en puistjes veroorzaken.

De polyfenolen in zwarte thee vertragen huidveroudering en verjongen huidcellen waardoor de huid elastischer en stralender wordt.

Het aanbrengen van zwarte theeblaadjes op je gezicht/wangen vermindert wallen en pigmentvlekken.

Latest articles

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*