5 soorten diëten om af te vallen

soorten dieet

Als je wilt afvallen, kun je ervoor kiezen om je leefstijl te veranderen. Door meer te gaan sporten of minder ongezonde snacks te eten. Lukt dat niet, dan kun je een bepaald dieet proberen. Veel afvallen in korte tijd is over het algemeen slecht voor je gezondheid, vanwege het tekort aan essentiële voedingsstoffen. Bovendien kun je na het dieet snel weer terugkomen op je oude gewicht (het bekende ‘jojo-effect’). Het kan ook gebeuren dat je na het dieet juist zwaarder weegt dan voorheen. Het is daarom belangrijk om op een gezonde manier te eten.

Soorten dieet

Er zijn grofweg vijf soorten diëten te onderscheiden:

  • Caloriearme dieet
  • Koolhydraatarme dieet
  • Eiwitrijke dieet
  • Vetarme dieet
  • Aangepaste dieet voor mensen met allergieën en ziektes

Een koolhydraatarm dieet en een eiwitrijk dieet hebben veel met elkaar gemeen. Dit komt omdat koolhydraatarme recepten vaak meer eiwitproducten bevatten om het gebrek aan koolhydraten te compenseren

Hieronder gaan we dieper in op de 5 soorten diëten.

1. Caloriearm dieet

In principe zijn de meeste diëten gericht op het beperken van de calorie-inname om op die manier af te vallen. Je lichaam gebruikt calorieën om te functioneren. Zodra het lichaam meer energie binnenkrijgt dan het verbruikt, wordt deze energie omgezet in vet, waardoor je aankomt.

Een bekend voorbeeld van een caloriearm dieet dat in de jaren tachtig en negentig populair was om af te vallen, is het brooddieet. Dit is een gevarieerd dieet, waarbij je alleen om de dag brood met water, koffie of thee eet. Op de overige dagen eet je ‘normaal’. Uiteraard zo gezond mogelijk met de nodige groenten en fruit. Sommige mensen beweren dat je met dit dieet je alvleesklier traint om minder overtollige insuline aan te maken die het hongergevoel stimuleert.

Een ander caloriearm dieet is het ‘puntendieet’ waarbij elk voedingsmiddel gelijk staat aan een aantal punten in een tabel. Je moet punten tellen voor alles wat je eet en mag een maximum aantal punten niet overschrijden, anders val je niet af. Hier is een puntenlijst voor het 40 punten dieet.

2. Koolhydraatarm dieet

Deze omvatten het Keto dieet, Atkins-dieet, South Beach, Zone en LowCarb Addict en het Dr. Frank-dieet. Bij het volgen van een koolhydraatarm dieet is het de bedoeling dat je zo min mogelijk producten eet die koolhydraten bevatten. Koolhydraten worden door het lichaam met weinig beweging omgezet in vet, waardoor je dik kunt worden. Uit onderzoek blijkt dat koolhydraatarme diëten inderdaad kunnen leiden tot gewichtsverlies, maar dat komt vooral doordat je minder calorieën binnenkrijgt.

3. Eiwitrijk dieet

Het eiwitdieet gaat vooral over het consumeren van eiwitrijke producten (zoals kip, eieren en vis) en het vermijden van koolhydraatrijke producten. Hoe meer eiwitten je eet, hoe minder ruimte er is voor koolhydraten. De eiwitrijke producten zorgen ervoor dat je lichaam minder vet opslaat en dat je eerder vol zit. De eiwitten voorkomen ook dat je spier- en botmassa verliest tijdens het afvallen. Het eten van voldoende eiwitten is altijd essentieel voor je lichaam, omdat je lichaam zelf uit eiwitten bestaat.

4. Vetarm dieet

Dit dieet is gebaseerd op de veronderstelling dat obesitas wordt veroorzaakt door het eten van te veel vet. Door simpelweg minder van de ongezonde vetten (verzadigde vetten) in bewerkte voedingsmiddelen (chocolade, gefrituurd voedsel en chips) te eten, zou je moeten helpen om de overtollige kilo’s kwijt te raken.

5. Allergieën en ziekten

Sommige mensen moeten hun levensstijl en eetgewoonten veranderen vanwege gezondheidsredenen of een voedselallergie. Ze zijn bijvoorbeeld allergisch voor gluten en alles wat granen bevat, wat betekent dat ze al veel producten niet mogen consumeren. Een bepaald dieet, in dit geval een glutenvrij dieet, kan uitkomst bieden. Mensen met diabetes moeten zich ook aan een bepaald dieet houden en regelmatig eten. Voor mensen met een hoog cholesterolgehalte, is het belangrijk dat ze zich houden aan een cholesterolverlagend dieet.

Conclusie

Het is ook mogelijk om af te vallen zonder te diëten, zolang je je levensstijl maar verandert. Veel mensen vallen al kilo’s af door minder ongezonde tussendoortjes te eten of meer te bewegen dan ze gewend zijn.

Advertising

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*